Asystent rodziny
Asystent rodziny , to osoba przez pewien czas wspierająca rodzinę. Celem wsparcia jest to, aby w przyszłości rodzina samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania dzieci. Jest to osoba towarzysząca komuś, współobecna, pomagająca, będącą w pogotowiu. Asystent rodziny towarzyszy rodzicom we wprowadzeniu zmian w swoim myśleniu, zachowaniu oraz otoczeniu, koniecznych do tego, aby środowisko rodzinne sprzyjało bezpieczeństwu i prawidłowemu rozwojowi dzieci.
W przypadku, gdy ośrodek pomocy społecznej albo centrum usług społecznych poweźmie informację o rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej albo centrum usług społecznych przeprowadza w tej rodzinie wywiad środowiskowy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 12marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2019r. poz.1507, 1622, 1690,1818 i 2473). Po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego pracownik socjalny dokonuje analizy sytuacji rodziny. Jeżeli z analizy wynika konieczność przydzielenia rodzinie asystenta rodziny, pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej albo centrum usług społecznych występuje odpowiednio do kierownika ośrodka pomocy społecznej albo dyrektora centrum usług społecznych z wnioskiem o jego przydzielenie .Po otrzymaniu wniosku, kierownik ośrodka pomocy społecznej albo dyrektor centrum usług społecznych:
1)przydziela rodzinie asystenta rodziny albo
2)występuje do jednostki organizacyjnej gminy, która organizuje pracę z rodziną, o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny albo
3)występuje do podmiotu, któremu gmina zleciła realizację pracy z rodziną na podstawie art.190, o przydzielenie rodzinie asystenta rodziny.
Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę.
Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
1)opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, 2)opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
3)udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
4)udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
5)udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
6)udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
7)wspieranie aktywności społecznej rodzin;
8)motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
9)udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
10)motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
11)udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
12)podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
13)prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
13a)realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2019 r. poz. 473 i 1818);
14)prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
15)dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
16)monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
17)sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
18)współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
19)współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą.
Asystent rodziny, w związku z wykonywaniem swoich zadań, ma prawo do:
1)wglądu do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną, w tym: a)imię i nazwisko, b)datę urodzenia, c)obywatelstwo, d)adres miejsca zamieszkania, e)stan cywilny, f)wykształcenie, g)zawód, h)miejsce pracy, i)źródła dochodu, j)dane dotyczące warunków mieszkaniowych, k)dane dotyczące sytuacji prawnej oraz aktualnego miejsca pobytu dziecka,
l)dane o rozwoju psychofizycznym dziecka; ł)występowania do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji, w tym zawierających dane osobowe, niezbędnych do udzielenia pomocy rodzinie; m)przedstawiania właściwym organom władzy publicznej, organizacjom oraz instytucjom ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw rodzin.